Contact

Geluid in het nieuws

Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.

Archief

Meer hinder door vierde aanvliegroute Schiphol

04 december 2024

Het positieve effect van een vierde aanvliegroute naar Schiphol op de geluidshinder wordt overschat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat stelt Stop4deroute op basis van een eigen rapport. Volgens de actiegroep uit Doorn krijgen 1,3 miljoen mensen extra overlast van dalend vliegverkeer door de nieuwe route, die ook boven Utrecht komt.
Zie bron: RTVUtrecht

Aantal vluchten Schiphol niet minder 475.000

04 december 2024

Minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) ontkent dat het aantal jaarlijkse vluchten op Schiphol omlaag gaat naar 466.000. Dat getal deed de ronde, maar dat klopt niet volgens Madlener. Hoewel de berekeningen over het terugdringen van de geluidshinder voor omwonenden van Schiphol nog bezig zijn, komt het aantal vluchten volgens hem uit tussen de eerder aangekondigde 475.000 en 485.000 per jaar. Madlener verwacht binnenkort met een exact getal te komen. De Europese Commissie moet daarmee instemmen.
Zie bron: Luchtvaartnieuws

Europese geluidactieplannen stellen weinig voor

04 december 2024

Om de vijf jaar moeten EU-Lidstaten geluidsactieplannen opstellen om hinder door omgevingsgeluid te laten afnemen. Eerdere plannen hebben in Vlaanderen weinig opgeleverd en ook met de nieuwe plannen lijkt er weinig beterschap. Zo ligt de drempel om van lawaai te spreken, te hoog. De geluidsactieplannen voor auto- en spoorwegen vertrekken van een drempel van 70 dB om knelpunten vast te stellen, voor de luchthaven is dat 65 dB. De WHO stelt dat gezondheidsproblemen optreden vanaf 53 dB. Heel wat knelpunten komen daarom niet aan bod.
Zie bron: bondbeterleefmilieu

Verkeerslawaai wekt bij roodborstje agressie op

04 december 2024

Omdat hun gezang wordt overstemd, proberen ze hun territorium fysiek te verdedigen. En dan gaat het er soms hard aan toe.
Zie bron: cientias

Geen luide muziek meer in theater

28 november 2024

Concerten en voorstellingen met harde muziek zijn voorlopig niet toegestaan in het Rensentheater in Emmen. Omwonenden hebben geklaagd over geluidsoverlast en de gemeente heeft besloten te handhaven.
Zie bron: RTV Drenthe

Gehorige hotelkamers

28 november 2024

Van die hotelkamers met dunne muurtjes, daar hoef je bij 36,6 procent van de reizigers niet mee aan komen te zetten. Hakken op de gang, het gehoest (of erger) van je buurman: gehorige kamers zijn een grote bron van irritatie. 
Zie bron: metro nieuws

Teveel lawaai vliegveld Eelde

27 november 2024

Groningen Airport Eelde produceert teveel geluid, omdat men nog vliegt op een vergunning die al tien jaar verlopen is. Rijksoverheid onderneemt geen actie na melding en onderzoek.  In het TV programma Argos Onderzoekt (VPRO) dat op NPO2 is uitgezonden, wordt deze scheve situatie uiteengezet. 
Zie bron: Haren, de Krant. Zie ook: RTV Noord

 

Lawaai Schiphol en buitenlandse luchthavens

25 november 2024

Een stukje uit een betoog van een piloot: Schiphol nam tal van maatregelen zoals stillere vliegtuigen, slimmere aanvliegroutes en lagere vermogenstanden bij uitklimmen. Met nieuwe maatregelen neemt de Nederlandse luchtvaartsector unieke stappen in slechts één jaar tijd. In welke sector of welk land zie je dat? Schiphol ligt vlakbij dichtbevolkt gebied. Daarin is het niet uniek: veel meer grote luchthavens binnen en buiten Europa liggen in bevolkt gebied. Als je kijkt naar het aantal ernstig gehinderden (aantal mensen dat wordt blootgesteld aan 55 decibel of meer) dan ligt dit aanzienlijk lager dan bij de luchthavens van Londen, Frankfurt, Lissabon, Berlijn, Brussel en Zürich. En dat terwijl er op Schiphol juist veel meer vluchten zijn. De overheidsinvesteringen in geluidsbescherming voor omwonenden is bij weg- en treinverkeer veel hoger dan voor de luchtvaart en worden zelfs voor een groot deel bij de sector zelf gelegd. En nu wil de overheid via een extra heffing de sector laten opdraaien voor geluidsisolatie
Zie bron: Luchtvaartnieuws

Commentaar NSG: 
Inderdaad: Aan bestrijding van verkeerslawaai pleegt de rijksoverheid veel inspanningen. Om die reden krijgen omwonenden van Schiphol veel meer herrie binnens- en buitenshuis van vliegtuigen dan van snelwegen. Buiten dat: Schiphol is een bedrijf. Een vergelijking met bedrijfslawaai zou meer passend zijn. Ook dan krijgt Schiphol veel meer geluidsruimte dan welk ander bedrijf. 
Schiphol mag heel tevreden zijn met zo'n ruimhartige overheid. 

Kerkklok 's nachts.

25 november 2024

De kerkklok in het dorpje Zevenhuizen mag 's nachts zachtjes weer gaan luiden. Een meerderheid van de bewoners wil dat de klok weer aan gaat. Eén bewoner stak eerder een stokje voor het luiden in de nacht, omdat de klok te veel herrie zou maken. Begin dit jaar ontving de gemeente Zuidplas, waar Zevenhuizen onder valt, een handhavingsverzoek van één bewoner. De kerkklok zou namelijk niet voldoen aan de wettelijke geluidsnormen en daar moest wat aan worden gedaan.
Zie bron: Omroep West

Trapveldje bij Raad van State

21 november 2024

De gemeente Nijmegen moet uitleggen waarom maatregelen die zijn bedacht tegen de geluidsoverlast van een inmiddels 'wereldberoemd' trapveldje afdoende zouden zijn. Van de rechter krijgt de gemeente 16 dagen de tijd om doeltreffende maatregelen te bedenken. In 2019 klaagden bewoners over het geluid van spelende kinderen. Metingen toonden forse overschrijdingen van geluidgrenswaarden. Sluiting was nodig, maar door protesten van gebruikers bleef het open met borden met speeltijden. Dat volstaat niet zegt de rechter nu.
Zie bron: Omroep Gelderland

KLM snapt niks van beleid rijksoverheid

20 november 2024

Als het Rijk inzet op 466.000 vliegtuigbewegingen is dat volgens de KLM heel erg zorgelijk. Internationale afspraken worden geschonden. Vergeldingsmaatregelen van andere landen zijn een reëel risico. De Nederlandse economie en de miljoenen Nederlanders die elk jaar met KLM en Transavia vliegen worden de dupe van het jojobeleid. Een welvarend land als Nederland kan niet zonder de de luchtvaart.
Zie bron: Luchtvaartnieuws

Mogelijk meer krimp voor Schiphol dan verwacht.

18 november 2024

Er kunnen vanaf volgend jaar mogelijk tóch minder vluchten op Schiphol landen en opstijgen dan eerst door PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) werd verwacht. Al maandenlang worden door twee externe bureaus complexe berekeningen gemaakt over het terugdringen van geluidshinder door vliegtuigen. Dit is onderdeel van een procedure bij de Europese Commissie, de zogeheten 'balanced approach'. In een maatregelenpakket -dat per november 2025 van kracht moet zijn- dat eerder is voorgesteld hanteert Madlener een 'bandbreedte' van 475.000 tot 485.000 vluchten. "Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle verwachten we in het najaar", aldus Madlener eerder dit jaar.
Zie bron: Luchtvaartnieuws

Autovrije Veluwe

14 november 2024

Stel je een autovrije Veluwe voor, waar auto’s en motoren niet langer de rust verstoren en alleen vergunninghouders met hun voertuigen toegang hebben. In plaats daarvan rijdt er regelmatig en gratis openbaar vervoer, toegankelijk voor iedereen en beheerd door de staat. Deze toekomstvisie biedt niet alleen een oplossing voor de stikstofuitstoot en overlast, maar inspireert ook tot een nationale transformatie: een Nederland waarin het openbaar vervoer overal vrij toegankelijk wordt.
Zie bron: Metro

Elektrische duwboot

14 november 2024

Ofi KOTUG en Jansma Shipping werken samen aan de invoering van een elektrische duwbak en duwbootcombinatie voor cacaotransport tussen de haven van Amsterdam en de fabrieken van Ofi in Koog aan de Zaan en Wormer.. De zogeheten E-Pusher van KOTUG, uitgerust met geavanceerde technologie en innovatieve voortstuwingssystemen, zorgt voor schoner en stiller transport. De omgebouwde duwbakken, die door Jansma Shipyard zijn getransformeerd van dieselschepen naar duwbakken, versterken de duurzaamheid nog verder. Deze omgebouwde bakken verlengen hun levensduur en dragen bij aan een circulaire economie. De E-Pusher en vier duwbakken zullen vanaf medio december 2024 operationeel zijn.
Zie bron: Duurzaam Ondernemen