Contact

Geluid in het nieuws

Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.

Archief

Groningen tegen uitbreiding vliegveld "Eelde"

24 maart 2025

De gemeente Groningen vraagt om herziening van het ontwerp luchthavenbesluit Eelde. Het springt daarmee op de bres voor omwonenden van de luchthaven. De gemeente is tegen de verruiming van de openingstijden, omdat dit leidt tot meer geluidsoverlast in de dorpen Glimmen en Onnen.
Zie bron: 112Groningen

EU verbiedt luide uitlaten motorfietsen

23 maart 2025

De Europese Unie heeft nieuwe anti-tampering regelgeving aangekondigd die strenger optreedt tegen het verwijderen van dB-killers uit motoruitlaatsystemen. Deze maatregelen, ontwikkeld in samenwerking met de motorfietsindustrie, zijn specifiek gericht op het tegengaan van geluidsoverlast en het verminderen van emissies. Een belangrijk aspect van de nieuwe regelgeving is dat het illegaal wordt om dB-killers, de dempers die geluid en emissies van motoruitlaten beperken, te verwijderen of aan te passen.
Zie bron: motor

Voetbalkooi verdwijnt

23 maart 2025

Sinds de voetbalkooii ingeklemd tussen woningen in een nieuwbouwwijk van Oegstgeest er staat, klagen buren over lawaai. De hinder wordt veroorzaakt door stuiterende ballen op de grond en tegen de hekken, maar ook door geschreeuw. Omwonenden hebben een geluidsmeting laten uitvoeren door de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG). De NSG noemde de hinder  'zeer ernstig' en 'onhoudbaar' Op basis daarvan en het advies van de Omgevingsdienst heeft de gemeente moeten besluiten de kooi te verwijderen. 
Zie bron: OmroepWest

'Schiphol pleegt mishandeling'

23 maart 2025

De traditionele onderwereld is voor de samenleving minder gevaarlijk dan de CEO’s van grote vervuilende bedrijven’, zegt strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq. CEO’s opereren volgens haar veel sluwer en schadelijker dan de ‘klassieke’ criminelen. Ficq deed aangifte tegen Schiphol wegens mishandeling. Namens omwonenden richt ze zich tegen KLM, Transavia, Schiphol en de Nederlandse staat als aandeelhouder van de luchthaven, vanwege ‘structurele slaapverstoring door extreme geluidshinder’. Daarmee kiest ze voor een compleet nieuwe juridische invalshoek: luchtvaartoverlast als een vorm van mishandeling.
Zie bron: De Groene Amsterdammer   
Zie ook Luchtvaartnieuws

In Utrecht komen meer molens

20 maart 2025

Provinciale Staten van Utrecht  stemden over stoppen plaatsing  windmolens in Stichtse Vecht, Montfoort en Oudewater. De provincie Utrecht heeft daar locaties aangewezen voor windmolens omdat de gemeenten zelf niet met concrete plannen komen. Het voorstel werd weggestemd, tot ongenoegen van bewoners.
Zie bron: RTVUtrecht

Geluidsdisplay langs provinciale weg

20 maart 2025

Provincie Noord-Holland plaatst in Laren geluidsdisplay langs Hilversumseweg. Het is een scherm dat weggebruikers waarschuwt als hun voertuig teveel geluid maakt. Met deze maatregel wil de provincie de weggebruikers bewustmaken van hun gedrag en hen aanmoedigen om rustiger te rijden, onnodig lawaai te voorkomen en niet te hard op te trekken. 
Zie bron: Provincie Noord-Holland 

Schiphol ontloopt straffen

11 maart 2025

Schiphol heeft geluidsnormen overtreden, maar ontloopt straffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt namelijk niet te kunnen handhaven door een aanwijzing van de minister. De toezichthouder zelf waarschuwt dat omwonenden daardoor onvoldoende beschermd worden.
Zie bron: Luchtvaartnieuws

KLM wil niet krimpen

10 maart 2025

KLM wil krimp van Schiphol achter zich laten, nu de Europese Commissie zegt dat de nieuwe vliegtuigen die de maatschappij koopt moeten worden meegewogen in de kabinetsplannen om geluidshinder te reduceren. Op termijn moet ook groei van het aantal vluchten weer mogelijk worden.
Zie bron: Parool
Zie ook Rijksoverheid 

Tienduizenden Hagenaars wonen in de herrie

10 maart 2025

Tienduizenden Hagenaars wonen op plekken waar te veel lawaai is. Een deel van hen slaapt daardoor slecht. Verkeer op gemeentelijke wegen is de grootste boosdoener, maar trams en treinen dragen ook hun steentje bij aan de geluidsoverlast. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente Den Haag.
Zie bron: Omroep West

Vangrail als geluidscherm

10 maart 2025

In de wijk De Buitenhof van de stad Groningen zijn de vangrails langs de A7 voorzien van geluidwerende platen. De onderkant heeft een plaat gekregen waardoor het geluid naar beneden reflecteert en wordt geabsorbeerd in de berm. Het geluid neemt zodoende bij de woningen met gemiddeld 2,5 dB af.
Zie bron: Groninger Krant

EU: Krimp Schiphol moet en kan

06 maart 2025

Een vermindering van maximaal 500.000 naar 478.000 vliegbewegingen per jaar is volgens de EU-Commissie een stap in de goede richting. NL heeft de Europese procedure 'grotendeels goed gevolgd', maar er is onder meer niet goed gekeken naar het aandeel dat privé-vluchten, medische vluchten en zakenreizen. Ook ontbreekt het effect van de nieuwere vliegtuigen bij luchtvaartmaatschappijen.
Zie bronnen: NOS en Rijksoverheid

Minder privévliegtuigen Schiphol

05 maart 2025

Minder privévliegtuigen moeten van en naar Schiphol vliegen, vindt de Tweede Kamer. Op die manier moet geluidsoverlast rond het vliegveld worden teruggedrongen. Een motie van onder meer NSC die het kabinet vraagt om deze maatregel op te nemen in de plannen tegen geluidshinder, kreeg steun van een Kamermeerderheid.
Zie bron: Luchtvaartmieuws

Vereenvoudiging regelgeving stiltegebieden

04 maart 2025

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland willen de wirwar aan stiltegebieden in de provincie vereenvoudigen en zoveel mogelijk laten samenvallen met de natuurgebieden van het Natuurnetwerk Nederland en Natura 2000. Het college betrekt de gemeenten en de statencommissie Leefomgeving bij de plannen. Uiteindelijk besluiten Provinciale Staten over het opnemen van de stiltegebieden in de Omgevingsverordening 2026.
Zie bron: Groeneruimte

Autovrije nieuwbouwwijk

04 maart 2025

In Utrecht is de eerste paal in de grond gegaan voor een wijk zonder auto's. De nieuwbouwwijk 'Merwede' wordt de grootste autovrije wijk van Nederland. De wijk van zo'n 24 hectare komt tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk ten zuidwesten van de binnenstad, op zo'n 10 minuten fietsen van Utrecht Centraal. Het komt in de plaats van een bedrijventerrein.
Zie bron: Nos