Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Bruidsschat en Bkl in omgevingsplan22 januari 2025 Sinds vorig jaar hebben alle gemeenten een tijdelijk omgevingsplan. Eén van de vele onderdelen van dat plan zijn de zogenaamde ‘bruidsschatregels’. Deze regels zijn van rechtswege onderdeel van het tijdelijke omgevingsplan, zo volgt uit artikel 22.2 lid 1 Omgevingswet. In principe kunnen gemeenten tot 1 januari 2032 de bruidsschatregels ongemoeid laten (en er dus niks mee doen). Dat is theorie, want de praktijk is weerbarstiger. Op het moment dat je een wijziging wil aanbrengen aan het omgevingsplan (van rechtswege) dan blijkt in de praktijk dat je in veel gevallen toch wat zult moeten met de bruidsschat. |
Lawaai: groot probleem in Europese steden22 januari 2025 Stadsbewoners in Europese steden hebben te maken met te veel herrie en te veel luchtverontreiniging. Bovendien zal het moeilijk zijn toekomstige doelen te halen. Dat constateert de Europese Rekenkamer ERK in verschenen rapport over de luchtkwaliteit en het lawaai in steden. ´De EU en de lidstaten moeten inzien dat er meer inspanningen nodig zijn om lawaai en verontreinigde lucht terug te dringen´, zegt ERK-lid Klaus-Heiner Lehne. |
Omwonenden festival naar de rechter22 januari 2025 Geluidsoverlast, verstoring van de natuur en verkeersdrukte. Het festival Sneeuwbal in park Transwijk in de stad Utrecht brengt weinig goeds, vinden drie Utrechtse stichtingen. Daarom vragen ze aan de rechter om het festival te verbieden. Maar de festivalorganisator maakt zich geen zorgen. "Dit hebben we altijd weten te winnen." |
Omwonenden Schiphol kunnen kiezen voor verhuizen22 januari 2025 PVV-minister Barry Madlener vindt dat omwonenden van Schiphol maar beter kunnen verhuizen als ze ‘panisch’ worden van de vliegtuigherrie. Het aantal vluchten moet op termijn weer groeien boven 478 duizend per jaar. Volgens de bewindsman van Infrastructuur en Waterstaat is geluidshinder sterk psychologisch en is het een illusie te denken dat een beperkte krimp veel uitmaakt voor de omwonenden. Dat zegt hij in het januarinummer van Luchtvaartnieuws Magazine. `Kamerleden verbijsterd over uitspraken Madlener en roepen hem ter verantwoording' |
Voetbalkooi: maatregelen16 januari 2025 De speelplek krijgt andere voetbaldoelen en een dempende ondergrond. De netten van de voetbalkooi worden vervangen door een betere afscheiding die minder geluid geeft. De kooi krijgt vaste openings- en sluitingstijden en een tijdslot. De ramen van de naastgelegen woningen worden voorzien van suskasten (ventilatierooster waardoor minder geluid binnenkomt). Ook zal er betere handhaving op evenementen en feestjes in het parkje zijn. |
Zwitserland: strenge straffen motorlawaai16 januari 2025 De nieuwe regelgeving verbiedt expliciet vermijdbare uitlaatgeluiden, vooral het opzettelijk veroorzaken van knallen, ook wel ‘Pop and Bang’ genoemd. Dit geldt voornamelijk voor voertuigen die door speciale instellingen, zoals sportmodi of het gebruik van quickshifters, opzettelijk storingen en harde geluiden genereren. De regelgeving richt zich met name op de tuning-scène, die bekend staat om dergelijke praktijken. Bestuurders van auto’s en motorfietsen die deze regels overtreden, riskeren boetes tot 10.000 Frank (ongeveer 10.200 euro). |
Meer vliegverkeer: schade aan toerisme.13 januari 2025 De Limburgse gemeente Vaals maakt zich zorgen over toenemende geluidsoverlast door Maastricht Aachen Airport. Mogelijke uitbreiding van het vliegverkeer op de luchthaven ten noorden van Maastricht zou schade toebrengen aan het toerisme en de leefbaarheid in het Zuid-Limburgse Heuvelland. "Wij zijn van mening dat strakke voorwaarden aan uitbreiding absoluut noodzakelijk zijn", stelt de gemeente in een brief aan het Limburgse provinciebestuur. |
Woningen met ramen met 'anti-geluid'13 januari 2025 Een goede nachtrust is voor duizenden omwonenden van Schiphol eerder uitzondering dan regel. Startup DeNoize heeft daar iets op bedacht: ramen die met antigeluid het vliegtuiggeluid tegengaan. En of dat werkt? Dat testen ze in een proefwoning. |
Bijstellen geluidsdoel Schiphol29 december 2024 Het kabinet heeft op 6 december besloten maximaal 478.000 vluchten op Schiphol toe te staan. Hiermee komt het kabinet terug op de belofte uit 2022 van maximaal 440.000 vluchten. Dit is slecht nieuws voor de gezondheid van omwonenden, die ernstige slaapverstoring en geluidshinder door de luchthaven ervaren. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (PVV) noemt een motie over het terugdringen van de geluidsoverlast bij Schiphol "zeer onverstandig". Een motie van coalitiepartij NSC daarover kreeg steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. |
Stil asfalt maakt 130 km/u mogelijk29 december 2024 Volgend jaar gaat op drie trajecten in Nederland de maximumsnelheid overdag omhoog naar 130 kilometer per uur. Op de A7 richting Duitsland was aanvankelijk een groter deel van de snelweg in beeld, maar door toename verkeerslawaai vormt een belemmering. Zodra er stil asfalt wordt aangelegd tijdens groot onderhoud (gepland tussen 2028 en 2032), kan mogelijk een groter stuk van de weg de hogere limiet krijgen.
|
Leesproblemen bij kinderen19 december 2024 Lawaai van auto’s, treinen en vliegtuigen schaadt de gezondheid van één op de vijf Europeanen, zegt het Europese Milieuagentschap (EEA). Dat heeft soms opvallende gevolgen, zoals leesproblemen bij een half miljoen leerlingen en gedragsproblemen bij tienduizenden kinderen. |
Lawaai Schiphol in breder perspectief19 december 2024 Het debat over geluidshinder van Schiphol verzandt steeds meer in technocratisch getouwtrek over details, vindt luchtvaartexpert Gerben Broekema. Daarbij worden doel en middel niet voldoende uit elkaar gehouden. Om effectief beleid te kunnen voeren, is een breder perspectief nodig. |
Geluidwerende vangrail19 december 2024 Het is een plaat aan de onderkant van een bestaande vangrail, zodat er geen geluid meer onderdoor kan. Ook de middenberm krijgt een geleiderail. De geluidsafname vindt aan twee kanten van de weg plaats. De totale kosten voor het uitvoeren van geluidswerende maatregelen voor de woonwijk bedragen een half miljoen euro. |
Gemeente biedt ruimte voor Padel16 december 2024 Padellers in Monster kunnen opgelucht adem halen: de Westlandse gemeenteraad heeft unaniem 340.000 euro beschikbaar gesteld om geluidswerende wanden te plaatsen. Daardoor kunnen de speeltijden worden uitgebreid, want nu mag er maar vier uur per dag worden gepadeld op de club. |
Lelystad Airport favoriet bij Defensie13 december 2024 Lelystad Airport is momenteel bij defensie de favoriete locatie voor uitbreiding van de jachtvliegcapaciteit. Uit onderzoek blijkt dat oefenen met F-35's in Lelystad de minste geluidshinder zou opleveren voor omwonenden. Dat heeft staatssecretaris Tuinman van Defensie bekendgemaakt. Naast Lelystad zijn nog vier locaties in beeld voor uitbreiding van de jachtvliegcapaciteit. |
Actieplan in Brabant12 december 2024 In de provincie Noord-Brabant wonen en werken veel mensen. Dit zorgt voor drukte op de provinciale wegen, wat geluidhinder met zich mee kan brengen voor de mensen die in de buurt van deze wegen wonen. Om deze geluidhinder te verminderen, heeft de provincie het Actieplan Geluid gemaakt. Als drempelwaarde kiest Brabant een geluidniveau van maximaal 60 dB. Uit de geluidbelastingkaart blijkt dat op dit moment bij een groot aantal woningen het geluidniveau hoger is dan deze drempelwaarde. |
Kinderombudsman over uitbreiding Schiphol12 december 2024 Een toename van de geluidsoverlast kan de ontwikkeling van kinderen in de omgeving van Schiphol schaden. Bijvoorbeeld doordat zij zich slechter kunnen concentreren op school. Dat noemt de kinderombudsman als voorbeeld voor een Kinderrechtentoets, die beleidsmakers moet helpen om in beleid en wetgeving de belangen van kinderen mee te wegen. |
KLM begrijpt krimp Schiphol niet11 december 2024 Luchtvaartmaatschappij KLM reageert vol onbegrip op het besluit van het kabinet dat er volgend jaar maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol mogen plaatsvinden. Het bedrijf zet grote vraagtekens bij de aannames waarmee het ministerie tot dit getal is gekomen. "Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluidshinder voor omwonenden van Schiphol", zegt KLM. "Daarom investeren wij 7 miljard euro in stillere vliegtuigen en hebben we forse maatregelen voorgesteld. In maart deed de rechter uitspraak dat de belangen van omwonenden van Schiphol stelselmatig ondergeschikt zijn gemaakt aan de economische belangen van KLM en ander luchtvaartmaatschappijen. |
30 km in stad Utrecht11 december 2024 Vanaf februari 2026 wordt de maximumsnelheid op zo’n 150 straten in Utrecht verlaagd naar 30 kilometer per uur. Met deze stap volgt Utrecht het voorbeeld van Amsterdam. Het doel? Minder ongelukken, minder geluidsoverlast en een prettigere leefomgeving. |
Aangifte mishandeling Schiphol11 december 2024 Een aantal omwonenden van luchthaven Schiphol spant een rechtszaak aan wegens mishandeling. Dat bevestigt strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq, die de groep bijstaat. Met de zaak hoopt Ficq van de rechter vastgesteld te krijgen dat 's nachts vliegen een vorm van mishandeling is. "Dat is niet zomaar iets waar je als multinational over kunt beschikken. Gezondheid en slaap zijn zo ongelooflijk belangrijk, daar kan niet mee gespeeld worden." |