Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Trapveldje bij Raad van State21 november 2024 De gemeente Nijmegen moet uitleggen waarom maatregelen die zijn bedacht tegen de geluidsoverlast van een inmiddels 'wereldberoemd' trapveldje afdoende zouden zijn. Van de rechter krijgt de gemeente 16 dagen de tijd om doeltreffende maatregelen te bedenken. In 2019 klaagden bewoners over het geluid van spelende kinderen. Metingen toonden forse overschrijdingen van geluidgrenswaarden. Sluiting was nodig, maar door protesten van gebruikers bleef het open met borden met speeltijden. Dat volstaat niet zegt de rechter nu. |
KLM snapt niks van beleid rijksoverheid20 november 2024 Als het Rijk inzet op 466.000 vliegtuigbewegingen is dat volgens de KLM heel erg zorgelijk. Internationale afspraken worden geschonden. Vergeldingsmaatregelen van andere landen zijn een reëel risico. De Nederlandse economie en de miljoenen Nederlanders die elk jaar met KLM en Transavia vliegen worden de dupe van het jojobeleid. Een welvarend land als Nederland kan niet zonder de de luchtvaart. |
Mogelijk meer krimp voor Schiphol dan verwacht.18 november 2024 Er kunnen vanaf volgend jaar mogelijk tóch minder vluchten op Schiphol landen en opstijgen dan eerst door PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) werd verwacht. Al maandenlang worden door twee externe bureaus complexe berekeningen gemaakt over het terugdringen van geluidshinder door vliegtuigen. Dit is onderdeel van een procedure bij de Europese Commissie, de zogeheten 'balanced approach'. In een maatregelenpakket -dat per november 2025 van kracht moet zijn- dat eerder is voorgesteld hanteert Madlener een 'bandbreedte' van 475.000 tot 485.000 vluchten. "Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle verwachten we in het najaar", aldus Madlener eerder dit jaar. |
Elektrische duwboot14 november 2024 Ofi KOTUG en Jansma Shipping werken samen aan de invoering van een elektrische duwbak en duwbootcombinatie voor cacaotransport tussen de haven van Amsterdam en de fabrieken van Ofi in Koog aan de Zaan en Wormer.. De zogeheten E-Pusher van KOTUG, uitgerust met geavanceerde technologie en innovatieve voortstuwingssystemen, zorgt voor schoner en stiller transport. De omgebouwde duwbakken, die door Jansma Shipyard zijn getransformeerd van dieselschepen naar duwbakken, versterken de duurzaamheid nog verder. Deze omgebouwde bakken verlengen hun levensduur en dragen bij aan een circulaire economie. De E-Pusher en vier duwbakken zullen vanaf medio december 2024 operationeel zijn. |
Autovrije Veluwe14 november 2024 Stel je een autovrije Veluwe voor, waar auto’s en motoren niet langer de rust verstoren en alleen vergunninghouders met hun voertuigen toegang hebben. In plaats daarvan rijdt er regelmatig en gratis openbaar vervoer, toegankelijk voor iedereen en beheerd door de staat. Deze toekomstvisie biedt niet alleen een oplossing voor de stikstofuitstoot en overlast, maar inspireert ook tot een nationale transformatie: een Nederland waarin het openbaar vervoer overal vrij toegankelijk wordt. |
Minder windturbines08 november 2024 Het onderzoek blijkt dat er in de gemeente Molenlanden (Regio Gorkum) in theorie potentie is voor de installatie van maximaal 28 middelgrote windturbines op zeven bedrijventerreinen. Echter, een realistischer scenario omvat de plaatsing van 14 turbines, vanwege de noodzakelijke maatregelen op het gebied van geluidsreductie, slagschaduw en veiligheid. |
Schiphol stuurt op lawaai06 november 2024 Met de ambitie om geluidsoverlast te verminderen, gebruikt Schiphol de tarieven om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren hun minder luidruchtige vliegtuigen in te zetten. De tarieven voor deze vliegtuigen worden voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen meer gaan betalen. Ook worden nachtvluchten extra belast. Er is een categorie vliegtuigen die zoveel lawaai maken dat ze vanaf 2025 geweerd worden. |
BBB wil stop op bouw windmolens06 november 2024 BBB wil dat minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei een moratorium instelt op de verdere uitrol van windturbines op land. De partij wil dat eerst diepgaand onderzoek wordt verricht naar de effecten op gezondheid en milieu, waaronder (laagfrequent) geluid. |
Verkeerslawaai en gezondsheidschade06 november 2024 Het lawaai van langsrazend verkeer is niet alleen irritant, het is ook slecht voor je gezondheid. Alleen al het geluid jaagt je bloeddruk de hoogte in. |
Wanden rondom padelbaan28 oktober 2024 Een mijlpaal in de 'padelsoap' in Monster. De gemeente stelt € 340.000 beschikbaar voor de plaatsing van geluidswerende wanden bij padel- en tennisvereniging MLTV'90. De wanden moeten het getik en getok reduceren tot onder de toegestane norm. MLTV'90-voorzitter Pieter van der Linden is hoopvol: 'We zijn nog nooit zo dichtbij een oplossing geweest.' |
Last van uitgaansleven24 oktober 2024 Wat te doen met inwoners van de Haagse binnenstad die last hebben van uitgaansgebied? Bewoners in het centrum van Den Haag kunnen rekenen op levendigheid op straat tot in de late uren. Is dit geluidsoverlast waarmee mensen uit hun slaap worden gehouden of hoort het juist bij de wijk? Raadsleden zijn het er niet over eens. Het debat liep daarom soms hoog op tijdens de raadscommissie over het nieuwe beleid voor het nachtleven. |
Buren bedrijf in zak en as.21 oktober 2024 Bewoners van de Hogenkampseweg in Renkum hebben al jaren last van hun buurman, afvalverwerker Donkelaar. Ze zitten dagelijks in de trillingen, herrie-, stank- en stofoverlast. Vertrek vindt de gemeente geen haalbare optie. Volgens de wethouder Joa Maouche zitten de buren "vast in een situatie waar je niemand gunt om in te zitten" én na zes jaar aanmodderen is er nog geen zicht op een oplossing. De bewoners verwachten van de gemeente dat ze hun fout rechtzetten. Wij wonen hier met heel veel mensen en er is één bedrijf dat enorm veel overlast veroorzaakt en daarmee ons woongenot en gezondheid in gevaar brengt." |
Geluidsmetingen bij evenementen21 oktober 2024 De gemeente Hollandse Kroon (prov. Noord-Holland) toont op hun website hoe de milieudienst te werk gaat bij geluidsmetingen bij evenementen. Ook vertelt een geluidsexpert meer over hoe geluid werkt en wat erbij komt kijken. Daarnaast komt een organisator van een groot festival aan het woord. Hij legt uit welke maatregelen ze nemen om overlast te voorkomen. |
Geluidisolatie woningen rond Schiphol17 oktober 2024 Het kabinet wil 25,5 miljoen euro ophalen bij luchtvaartmaatschappijen huizen rond Schiphol te isoleren tegen geluid. „De veroorzaker betaalt”, is volgens minister Madlener het achterliggende principe. Vanaf 1 november moet een bepaald bedrag per vliegtuig dat op Schiphol landt, worden betaald. Hoe duurder het toestel, hoe hoger de kosten. De heffing loopt door tot genoeg geld is opgehaald. |
Elektrische autosport heeft toekomst17 oktober 2024 De motoren van traditionele raceauto's zijn berucht om hun luide geluid, wat vaak leidt tot geluidshinder in omliggende gebieden. Elektrische motoren zijn aanzienlijk stiller, wat het mogelijk maakt om races te organiseren in stedelijke omgevingen zonder aanzienlijke verstoringen. |
Parijs strijdt tegen straatlawaai15 oktober 2024 Parijs is voorloper in de aanpak van geluidsoverlast. Met boetes, fietspaden en heel veel meetpunten wil de stad stiller worden. Al in 2019 werd lawaai officieel door Franse wetgeving erkend als vorm van vervuiling. Noise pollution is namelijk niet alleen vervelend, het heeft tastbare gezondheidseffecten en kan leiden tot stress en verstoorde slaaprust, wat weer kan resulteren in verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. In Parijs kwam in 2019 een rapport uit waaruit bleek dat lawaai de levensverwachting van inwoners met 10,7 maanden verkortte. |
Berekening hinder Schiphol roept vragen op14 oktober 2024 Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren "onder druk zette" om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken. |
Leystad Airport toch open?10 oktober 2024 PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) hoopt dat hij volgend jaar Lelystad Airport kan openen voor vakantievluchten. "Er is heel veel in geïnvesteerd. Ik vind het wel heel zonde als zo'n investering voor niks blijkt te zijn geweest. Dus wat dat betreft hoop ik dat ie wel open kan", aldus de minister tegen Nieuwsuur. De uitspraak is opvallend, omdat een krappe Kamermeerderheid tégen opening van het nieuwe vliegveld is. |
Meetpunten rond vliegbases09 oktober 2024 Rond verschillende militaire vliegbases meten microfoons het geluid van militaire vliegtuigen. Vrijwel direct nadat een toestel een microfoon passeert staat op internet hoeveel decibel dat veroorzaakt. |
Komst JSF Twente Airport beperkt woningbouw04 oktober 2024 Het was de gemeente Enschede die Twente Airport dit voorjaar zelf aanbood als reserveluchthaven van Defensie. Maar nu een concrete invulling langzaam vorm krijgt, stapt hetzelfde college, samen met de collega's van Hengelo, Borne, Dinkelland en Oldenzaal, op de rem. Het aantal militaire vliegbewegingen dat Defensie voor ogen heeft, past toch niet helemaal in het beeld van de bestuurders. vijf Twentse colleges hun zorgen uit. Zij stellen dat als de plannen van Defensie uitgerold zouden worden, dit de ontwikkeling van de regio - waaronder de bouw van tienduizenden woningen - in gevaar brengt. |