Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Buren bedrijf in zak en as.21 oktober 2024 Bewoners van de Hogenkampseweg in Renkum hebben al jaren last van hun buurman, afvalverwerker Donkelaar. Ze zitten dagelijks in de trillingen, herrie-, stank- en stofoverlast. Vertrek vindt de gemeente geen haalbare optie. Volgens de wethouder Joa Maouche zitten de buren "vast in een situatie waar je niemand gunt om in te zitten" én na zes jaar aanmodderen is er nog geen zicht op een oplossing. De bewoners verwachten van de gemeente dat ze hun fout rechtzetten. Wij wonen hier met heel veel mensen en er is één bedrijf dat enorm veel overlast veroorzaakt en daarmee ons woongenot en gezondheid in gevaar brengt." |
Geluidsmetingen bij evenementen21 oktober 2024 De gemeente Hollandse Kroon (prov. Noord-Holland) toont op hun website hoe de milieudienst te werk gaat bij geluidsmetingen bij evenementen. Ook vertelt een geluidsexpert meer over hoe geluid werkt en wat erbij komt kijken. Daarnaast komt een organisator van een groot festival aan het woord. Hij legt uit welke maatregelen ze nemen om overlast te voorkomen. |
Geluidisolatie woningen rond Schiphol17 oktober 2024 Het kabinet wil 25,5 miljoen euro ophalen bij luchtvaartmaatschappijen huizen rond Schiphol te isoleren tegen geluid. „De veroorzaker betaalt”, is volgens minister Madlener het achterliggende principe. Vanaf 1 november moet een bepaald bedrag per vliegtuig dat op Schiphol landt, worden betaald. Hoe duurder het toestel, hoe hoger de kosten. De heffing loopt door tot genoeg geld is opgehaald. |
Elektrische autosport heeft toekomst17 oktober 2024 De motoren van traditionele raceauto's zijn berucht om hun luide geluid, wat vaak leidt tot geluidshinder in omliggende gebieden. Elektrische motoren zijn aanzienlijk stiller, wat het mogelijk maakt om races te organiseren in stedelijke omgevingen zonder aanzienlijke verstoringen. |
Parijs strijdt tegen straatlawaai15 oktober 2024 Parijs is voorloper in de aanpak van geluidsoverlast. Met boetes, fietspaden en heel veel meetpunten wil de stad stiller worden. Al in 2019 werd lawaai officieel door Franse wetgeving erkend als vorm van vervuiling. Noise pollution is namelijk niet alleen vervelend, het heeft tastbare gezondheidseffecten en kan leiden tot stress en verstoorde slaaprust, wat weer kan resulteren in verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. In Parijs kwam in 2019 een rapport uit waaruit bleek dat lawaai de levensverwachting van inwoners met 10,7 maanden verkortte. |
Berekening hinder Schiphol roept vragen op14 oktober 2024 Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren "onder druk zette" om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken. |
Leystad Airport toch open?10 oktober 2024 PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) hoopt dat hij volgend jaar Lelystad Airport kan openen voor vakantievluchten. "Er is heel veel in geïnvesteerd. Ik vind het wel heel zonde als zo'n investering voor niks blijkt te zijn geweest. Dus wat dat betreft hoop ik dat ie wel open kan", aldus de minister tegen Nieuwsuur. De uitspraak is opvallend, omdat een krappe Kamermeerderheid tégen opening van het nieuwe vliegveld is. |
Meetpunten rond vliegbases09 oktober 2024 Rond verschillende militaire vliegbases meten microfoons het geluid van militaire vliegtuigen. Vrijwel direct nadat een toestel een microfoon passeert staat op internet hoeveel decibel dat veroorzaakt. |
Komst JSF Twente Airport beperkt woningbouw04 oktober 2024 Het was de gemeente Enschede die Twente Airport dit voorjaar zelf aanbood als reserveluchthaven van Defensie. Maar nu een concrete invulling langzaam vorm krijgt, stapt hetzelfde college, samen met de collega's van Hengelo, Borne, Dinkelland en Oldenzaal, op de rem. Het aantal militaire vliegbewegingen dat Defensie voor ogen heeft, past toch niet helemaal in het beeld van de bestuurders. vijf Twentse colleges hun zorgen uit. Zij stellen dat als de plannen van Defensie uitgerold zouden worden, dit de ontwikkeling van de regio - waaronder de bouw van tienduizenden woningen - in gevaar brengt. |
Oegstgeest wil lawaai Schiphol beter meten02 oktober 2024 De geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen is veel inwoners in Oegstgeest al jarenlang een doorn in het oog. De Oegstgeester politiek pleit nu voor een nieuw stelsel waarbij geluid op meer punten gemeten wordt. Niet elke twee kilometer, maar elke 250 tot 500 meter moet er een zogenaamd rekenpunt komen, als het aan de volledige raad ligt. “Want nu vliegen de vliegtuigen netjes tussen die punten door”, zegt Arne-Jan Vos (D66). |
Burenlawaai nummer één bij ergernissen02 oktober 2024 Een op de zes Nederlanders noemt lawaai als het gaat om irritaties door buren. Feestjes worden opvallend genoeg door een kleinere groep genoemd als irritatiepunt en het zijn dan vooral twintigers die daar moeite mee hebben. |
Warmtepomp stoort buren02 oktober 2024 Een op de acht Nederlanders wiens buren een warmtepomp hebben, zegt daar last van te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van duurzaamheidsplatform Slimster. Het gaat dan om geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door de buitenunit. Die produceert geluid en veroorzaakt soms trillingen die door de buren als storend kunnen worden ervaren. |
Minder hinder vliegverkeer door stijler dalen02 oktober 2024 Brussels Airport en de Belgische luchtverkeersleidingsorganisatie Skeyes doen proeven met grotere dalingshoeken dan gebruikelijk waaruit duidelijk moet worden of dit een bijdrage levert aan het verminderen van de geluidsoverlast. |
Minder verkeer in de zomer.30 september 2024 In de zomer zou je denken dat het veel stiller is in de stad. Maar dit klopt niet helemaal, blijkt uit Vlaamse onderzoek. Het verkeer mindert te weinig om er iets van te merken’, zegt onderzoeker Jonas Lembrechts van het project 'De Oorzaak'. Dit is gebaseerd op geluidssensoren en burgerbevragingen in Gent, Antwerpen en Leuven. De geluidsniveaus liggen gemiddeld 3 dBA) lager dan tijdens het schooljaar. En dat merk je nauwelijks. |
Leidraad voor plaatsing warmtepomp25 september 2024 Geluid van de buitenunit van een warmtepomp kan hinder veroorzaken. Daarom heeft het Vlaamse Departement voor de Omgeving een Leidraad en een Code van Goede Praktijk opgesteld om de potentiële geluidsoverlast van warmtepompen, die meestal ook fungeren als airco-installatie, te beperken. Cruciaal is de keuze van de locatie en van het juiste toestel. |
Snelheid A1 moet omlaag25 september 2024 De snelheid op de A1 moet omlaag, om geluidsoverlast en uitstoot tegen te gaan. Dat vindt een meerderheid van de Amersfoortse politiek. De gemeenteraad wil dat je ook 's nachts niet harder dan 100 km per uur mag rijden. |
Toename burenruzies23 september 2024 Geluidsoverlast door een verbouwing, lawaaierige kinderen of airco's, bomen op erfgrenzen, stofzuigen om 3 uur 's nachts of zonnepanelen die zorgen voor een verblindende schittering. Jurist Stijn Bouwmeister, van Stichting Achmea Rechtsbijstand, somt zo een handje vol oorzaken van burenruzies op. Geluid scoort hoog. |
Schiphol moet meer doen lawaaibestrijding23 september 2024 Voordat minister Barry Madlener (PVV, Infrastructuur) een definitief besluit neemt over toekomstige regels voor Schiphol, is het wenselijk dat hij op zoek gaat naar “meer oplossingen” voor geluidsoverlast en vervuiling. Hij krijgt dat advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage. De commissie ziet graag dat in de plannen voor de nationale luchthaven “een alternatief” wordt toegevoegd, met verdergaande maatregelen om lawaai en nadelige effecten op klimaat en luchtkwaliteit tegen te gaan. |
In Vlaanderen is heel veel omgevingslawaai23 september 2024 Geluid is de meest storende factor in de leefomgeving van Vlamingen. Dat blijkt uit de Burgerbevraging Leefomgevingskwaliteit Vlaanderen (BLV). Het Departement Omgeving ondervroeg hiervoor in het najaar van 2023 7500 Vlamingen tussen 17 en 85 jaar. Meer dan een derde van de respondenten gaf geluid op als meest storende factor, gevolgd door geur, licht en (slag) schaduw. Drie op vier Vlamingen zegt wel tevreden te zijn over zijn of haar buurt. |
Impact verkeerslawaai op gezondheid06 september 2024 Volgens Deens onderzoek beïnvloedt slechte luchtkwaliteit bij mannen en verkeerslawaai bij vrouwen de vruchtbaarheid negatief. |