Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Drones veroorzaken hinder23 februari 2024 Inwoners van het Noorse huttengebied bij Sjusjøen klagen over geluidsoverlast door drones. Die bezorgen er namelijk sinds kort volledig autonoom sushi bij de bergbewoners. |
Geluidmetingen voorspellen het weer beter23 februari 2024 Het KNMI meet het infrageluid van de stratosferische poolwervel. Dat is een sterke wervelwind op enkele tientallen kilometers hoogte boven het noordpoolgebied en beïnvloedt ons weer aan de grond. Meer kennis van de poolwervel via geluidsmetingen maakt betere weersverwachtingen mogelijk. |
Schiphol verzacht leed met cadeautje23 februari 2024 Omdat de Kaagbaan is enkele dagen dicht is voor onderhoud en is dat merkbaar in dorpen als Rijsenhout, Uithoorn en Aalsmeer. Om het leed door de extra geluidsoverlast wat te verzachten, mogen omwonenden van Schiphol een presentje uitzoeken in de webshop van de luchthaven. |
Stop met luide festivals20 februari 2024 Nederland telt in Europa de meeste festivals. Steeds meer mensen leveren woongenot in en krijgen er hinder en overlast voor terug. Geluidsoverlast voor de omgeving wordt door de wetgeving aan banden gelegd. Althans, dat is de bedoeling. Maar wat als metingen zeggen dat het geluid binnen de wettelijk norm blijft en mensen desondanks blijven herhalen dat ze veel hinder ervaren? Moet de wet dan worden bijgesteld? Er is handelen naar de geest van de wet en je kunt je verschuilen achter de letter van de wet. Een wet is mooi, maar zal ook toegepast moeten worden in plaats van omzeild? |
Geluid in gymzalen te luid19 februari 2024 Het geluid in gymzalen is vaak te hard en daardoor kunnen gymleraren gehoorschade oplopen. Dat meldt de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) en het journalistieke platform Pointer van KRO-NCRV. |
Geen 60 decibel12 februari 2024 Een groep inwoners van Oudeschip, vlak bij de Groningse Eemshaven protesteert tegen plannen de geluidsnorm in het havengebied te verhogen. De gemeente Het Hogeland en de provincie Groningen willen de Eemshaven uitbreiden naar de Oostpolder, een gebied grenzend aan Oudeschip. Een deel van de polder moet beschikbaar komen voor industrie, zoals waterstof- en accufabrieken. Nu horen de bewoners af en toe geluiden uit de Eemshaven als ze in de tuin zijn. Het plan houdt in dat de geluidgrenswaarde aan de rand van het (toekomstige) industriegebied van 50 naar 60 dB(A) gaat. Bedrijvigheid komt niet alleen dichterbij, maar mag ook meer geluid maken. Ter compensatie wordt isolatie van huizen aangeboden. Dat is geen oplossing zeggen de actievoerders: rust in huis is geen rust buiten. |
Gratis oordoppen met carnaval09 februari 2024 Als het geluid uit de luidsprekers zo luid is, dat achteraf je een piep in je oren hoort is het feest niet cool meer. Steeds meer carnavalsverenigingen zijn zich daar van bewust en nemen maatregelen. Zo worden in de carnavalstent in Uden dit jaar voor het eerst gratis oordoppen uitgedeeld. “We willen dat niemand zich bezwaard voelt om binnen te staan", zegt Sjoerd ten Cate, woordvoerder van carnavalsvereniging De Knoerissen. |
Gemeenten beperken splitsing woningen08 februari 2024 Drie op de tien gemeenten hebben een verbod op gesplitste woningen op bepaalde plekken. Dat heeft vaak te maken met de leefbaarheid in de wijk, denk aan bevolkingsdichtheid, parkeerdruk en geluidsoverlast. |
Windmolenpark overschrijdt geluidsnorm niet08 februari 2024 Uit nieuw onderzoek blijkt dat windmolenparken in de Drentse Monden en Oostermoer geen geluidsgrenzen overschrijden. Er waren zorgen over lage tonen. Ook die werden niet gevonden. |
Vierde aanvliegroute Schiphol05 februari 2024 Verontruste inwoners van Utrechtse Heuvelrug vragen de gemeente opheldering over de plannen voor een 4de aanvliegroute naar Schiphol. Als de route hier komt, zullen 130 vliegtuigen per etmaal van 3000 naar 1800 meter hoogte dalen over de gemeente, met als gevolg herrie, fluittonen en hoge uitstoot van giftige stoffen door onvolledige verbranding. |
Geen Lelystad Airport30 januari 2024 De Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport definitief niet in gebruik wordt genomen voor commercieel vliegverkeer. Een oproep daartoe van onder meer de Partij voor de Dieren kreeg steun van andere linkse partijen en van NSC, CDA en BBB. |
Rechtszaak tegen staat i.z. Schiphol30 januari 2024 Is geluidsoverlast Schiphol schending van het mensenrecht? Omwonenden van Schiphol eisen in een rechtszaak dat de overheid extra maatregelen neemt om geluidoverlast van vliegtuigen tegen te gaan. |
KLM stopt met nachtvluchten29 januari 2024 Met de ingang van de zomerdienstregeling vertrekken of arriveren tussen middernacht en 06.00 uur geen passagiersvluchten van KLM op Schiphol. De ingreep betekent nog lang niet het einde van nachtvluchten op Schiphol. Onder andere budgetmaatschappij Transavia, ook onderdeel van Air France-KLM, is vooralsnog van plan in de nacht of vroege ochtend te vertrekken of te landen op Schiphol. Ook gaan er nog vrachtvluchten in de late of zeer vroege uren. |
Uitstel krimp Schiphol25 januari 2024 Het is onwaarschijnlijk dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Greenpeace, Natuur & Milieu, Milieudefensie en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vinden het "heel ergerlijk dat nu opnieuw kostbare tijd verloren gaat om omwonenden te beschermen tegen slapeloze nachten en overlast door Schiphol en luchtvaartbedrijven". |
Oegstgeest brengt geluidshinder in beeld22 januari 2024 De gemeente Oegstgeest gaat geluidsoverlast van autoverkeer, treinen, industrie en vliegverkeer onderzoeken. Onderdeel van het onderzoek is een enquête onder bewoners over waar welke geluidsoverlast wordt ervaren. Steeds meer klachten over Schiphol. Later dit jaar komt de gemeente met een plan van aanpak. |
Toch studentenwoningen in Amstelveen22 januari 2024 Rijk geeft toestemming voor de bouw van zo'n 10 % van de oorspronkel gewenste 4000 studentenwoningen in de Amstelveense wijk Kronenburg. De bouw van nieuwe studentenflats mocht eerst niet door de nabijheid van Schiphol. Onderzoek naar lawaai is nodig of er meer woningen bij mogen. Het braakliggende terrein, wordt momenteel door studenten gekraakt. |
Komst windmolens pas na onderzoek22 januari 2024 Het onderzoek naar o.a. geluid moet de gemeenteraad van Nijkerk de mogelijkheid bieden om aan de hand van de uitkomsten de afweging te maken of de windmolens er kunnen komen. Het onderzoek richt zich ook of er gevolgen zijn voor de volksgezondheid. Hierbij wordt de nieuw ingestelde omgevingsadviesraad betrokken, de opvolger van de afgeserveerde klankbordgroep. |
Stedenbouw en geluid19 januari 2024 Anne van den Berg is stedenbouwkundige en ontwierp met de perceptie van geluid in het stedelijk landschap van Rotterdam en deed onderzoek naar de invloed van geluid op het psychologisch welzijn van burgers. Het project benadrukt de urgentie van geluidsoverlast; de kloof tussen stedenbouw en psychologie; en nieuwe lagen om te communiceren met stedenbouw, waarbij geluid als een middel voor storytelling wordt gebruikt. Eén van de opgaven voor haar onderzoek was hoe geluid zou kunnen worden verbeeld. Als ontwerper is beeld de krachtigste vorm van communicatie en tegelijkertijd is het ene zintuig (horen) niet te vatten in het andere zintuig (zien). |
Meer studenten in woonwijk18 januari 2024 De gemeente Rotterdam wil de regels voor kamervergunningen versoepelen. Daardoor zullen veel studentenhuizen niet meer vallen onder de strenge regels tegen overlast. Op dit moment hebben verhuurders in Kralingen een vergunning nodig voor verhuur aan drie en meer studenten. Wethouder Chantal Zeegers (D66) wil dat verhogen naar vier en meer. Daardoor zullen 3500 vergunningen, 70 procent van het totale aantal studentenhuizen in de stad, niet meer nodig zijn. De bijbehorende strenge regels, zoals het stoplichtsysteem, gelden dan ook niet meer voor die huizen. Voorzitter Arthur ten Have van bewonersinitiatief Stop Overlast Kralingen vreest voor ‘enorme gevolgen’ in zijn wijk. |
Circuit Zandvoort racet zo'n 250 dagen/jaar15 januari 2024 Bewoners van het Ramplaankwartier in Haarlem zijn de geluidsoverlast van het circuit zat. Een aantal van hen is daarom een petitie gestart voor een striktere geluidsvergunning voor het circuit van Zandvoort. Want hoewel veel Nederlanders jaarlijks genieten van de Formule 1-race, wordt er de rest van het jaar ook flink geracet, zo’n 250 tot 280 dagen in het jaar. Dat mag best wat minder, zeggen bewoners van de Haarlemse wijk nu. Matthijs Hisschemöller is een van de initiatiefnemers en vertelt wat het probleem is. “Het geluid is gewoon heel onaangenaam. Het klinkt als een zwerm genetisch gemanipuleerde wespen.” |