Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Leesproblemen bij kinderen19 december 2024 Lawaai van auto’s, treinen en vliegtuigen schaadt de gezondheid van één op de vijf Europeanen, zegt het Europese Milieuagentschap (EEA). Dat heeft soms opvallende gevolgen, zoals leesproblemen bij een half miljoen leerlingen en gedragsproblemen bij tienduizenden kinderen. |
Lawaai Schiphol in breder perspectief19 december 2024 Het debat over geluidshinder van Schiphol verzandt steeds meer in technocratisch getouwtrek over details, vindt luchtvaartexpert Gerben Broekema. Daarbij worden doel en middel niet voldoende uit elkaar gehouden. Om effectief beleid te kunnen voeren, is een breder perspectief nodig. |
Geluidwerende vangrail19 december 2024 Het is een plaat aan de onderkant van een bestaande vangrail, zodat er geen geluid meer onderdoor kan. Ook de middenberm krijgt een geleiderail. De geluidsafname vindt aan twee kanten van de weg plaats. De totale kosten voor het uitvoeren van geluidswerende maatregelen voor de woonwijk bedragen een half miljoen euro. |
Gemeente biedt ruimte voor Padel16 december 2024 Padellers in Monster kunnen opgelucht adem halen: de Westlandse gemeenteraad heeft unaniem 340.000 euro beschikbaar gesteld om geluidswerende wanden te plaatsen. Daardoor kunnen de speeltijden worden uitgebreid, want nu mag er maar vier uur per dag worden gepadeld op de club. |
Lelystad Airport favoriet bij Defensie13 december 2024 Lelystad Airport is momenteel bij defensie de favoriete locatie voor uitbreiding van de jachtvliegcapaciteit. Uit onderzoek blijkt dat oefenen met F-35's in Lelystad de minste geluidshinder zou opleveren voor omwonenden. Dat heeft staatssecretaris Tuinman van Defensie bekendgemaakt. Naast Lelystad zijn nog vier locaties in beeld voor uitbreiding van de jachtvliegcapaciteit. |
Actieplan in Brabant12 december 2024 In de provincie Noord-Brabant wonen en werken veel mensen. Dit zorgt voor drukte op de provinciale wegen, wat geluidhinder met zich mee kan brengen voor de mensen die in de buurt van deze wegen wonen. Om deze geluidhinder te verminderen, heeft de provincie het Actieplan Geluid gemaakt. Als drempelwaarde kiest Brabant een geluidniveau van maximaal 60 dB. Uit de geluidbelastingkaart blijkt dat op dit moment bij een groot aantal woningen het geluidniveau hoger is dan deze drempelwaarde. |
Kinderombudsman over uitbreiding Schiphol12 december 2024 Een toename van de geluidsoverlast kan de ontwikkeling van kinderen in de omgeving van Schiphol schaden. Bijvoorbeeld doordat zij zich slechter kunnen concentreren op school. Dat noemt de kinderombudsman als voorbeeld voor een Kinderrechtentoets, die beleidsmakers moet helpen om in beleid en wetgeving de belangen van kinderen mee te wegen. |
KLM begrijpt krimp Schiphol niet11 december 2024 Luchtvaartmaatschappij KLM reageert vol onbegrip op het besluit van het kabinet dat er volgend jaar maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol mogen plaatsvinden. Het bedrijf zet grote vraagtekens bij de aannames waarmee het ministerie tot dit getal is gekomen. "Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluidshinder voor omwonenden van Schiphol", zegt KLM. "Daarom investeren wij 7 miljard euro in stillere vliegtuigen en hebben we forse maatregelen voorgesteld. In maart deed de rechter uitspraak dat de belangen van omwonenden van Schiphol stelselmatig ondergeschikt zijn gemaakt aan de economische belangen van KLM en ander luchtvaartmaatschappijen. |
30 km in stad Utrecht11 december 2024 Vanaf februari 2026 wordt de maximumsnelheid op zo’n 150 straten in Utrecht verlaagd naar 30 kilometer per uur. Met deze stap volgt Utrecht het voorbeeld van Amsterdam. Het doel? Minder ongelukken, minder geluidsoverlast en een prettigere leefomgeving. |
Aangifte mishandeling Schiphol11 december 2024 Een aantal omwonenden van luchthaven Schiphol spant een rechtszaak aan wegens mishandeling. Dat bevestigt strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq, die de groep bijstaat. Met de zaak hoopt Ficq van de rechter vastgesteld te krijgen dat 's nachts vliegen een vorm van mishandeling is. "Dat is niet zomaar iets waar je als multinational over kunt beschikken. Gezondheid en slaap zijn zo ongelooflijk belangrijk, daar kan niet mee gespeeld worden." |
Verkeerslawaai wekt bij roodborstje agressie op04 december 2024 Omdat hun gezang wordt overstemd, proberen ze hun territorium fysiek te verdedigen. En dan gaat het er soms hard aan toe. |
Europese geluidactieplannen stellen weinig voor04 december 2024 Om de vijf jaar moeten EU-Lidstaten geluidsactieplannen opstellen om hinder door omgevingsgeluid te laten afnemen. Eerdere plannen hebben in Vlaanderen weinig opgeleverd en ook met de nieuwe plannen lijkt er weinig beterschap. Zo ligt de drempel om van lawaai te spreken, te hoog. De geluidsactieplannen voor auto- en spoorwegen vertrekken van een drempel van 70 dB om knelpunten vast te stellen, voor de luchthaven is dat 65 dB. De WHO stelt dat gezondheidsproblemen optreden vanaf 53 dB. Heel wat knelpunten komen daarom niet aan bod. |
Aantal vluchten Schiphol niet minder 475.00004 december 2024 Minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) ontkent dat het aantal jaarlijkse vluchten op Schiphol omlaag gaat naar 466.000. Dat getal deed de ronde, maar dat klopt niet volgens Madlener. Hoewel de berekeningen over het terugdringen van de geluidshinder voor omwonenden van Schiphol nog bezig zijn, komt het aantal vluchten volgens hem uit tussen de eerder aangekondigde 475.000 en 485.000 per jaar. Madlener verwacht binnenkort met een exact getal te komen. De Europese Commissie moet daarmee instemmen. |
Meer hinder door vierde aanvliegroute Schiphol04 december 2024 Het positieve effect van een vierde aanvliegroute naar Schiphol op de geluidshinder wordt overschat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat stelt Stop4deroute op basis van een eigen rapport. Volgens de actiegroep uit Doorn krijgen 1,3 miljoen mensen extra overlast van dalend vliegverkeer door de nieuwe route, die ook boven Utrecht komt. |
Gehorige hotelkamers28 november 2024 Van die hotelkamers met dunne muurtjes, daar hoef je bij 36,6 procent van de reizigers niet mee aan komen te zetten. Hakken op de gang, het gehoest (of erger) van je buurman: gehorige kamers zijn een grote bron van irritatie. |
Geen luide muziek meer in theater28 november 2024 Concerten en voorstellingen met harde muziek zijn voorlopig niet toegestaan in het Rensentheater in Emmen. Omwonenden hebben geklaagd over geluidsoverlast en de gemeente heeft besloten te handhaven. |
Teveel lawaai vliegveld Eelde27 november 2024 Groningen Airport Eelde produceert teveel geluid, omdat men nog vliegt op een vergunning die al tien jaar verlopen is. Rijksoverheid onderneemt geen actie na melding en onderzoek. In het TV programma Argos Onderzoekt (VPRO) dat op NPO2 is uitgezonden, wordt deze scheve situatie uiteengezet.
|
Kerkklok 's nachts.25 november 2024 De kerkklok in het dorpje Zevenhuizen mag 's nachts zachtjes weer gaan luiden. Een meerderheid van de bewoners wil dat de klok weer aan gaat. Eén bewoner stak eerder een stokje voor het luiden in de nacht, omdat de klok te veel herrie zou maken. Begin dit jaar ontving de gemeente Zuidplas, waar Zevenhuizen onder valt, een handhavingsverzoek van één bewoner. De kerkklok zou namelijk niet voldoen aan de wettelijke geluidsnormen en daar moest wat aan worden gedaan. |
Lawaai Schiphol en buitenlandse luchthavens25 november 2024 Een stukje uit een betoog van een piloot: Schiphol nam tal van maatregelen zoals stillere vliegtuigen, slimmere aanvliegroutes en lagere vermogenstanden bij uitklimmen. Met nieuwe maatregelen neemt de Nederlandse luchtvaartsector unieke stappen in slechts één jaar tijd. In welke sector of welk land zie je dat? Schiphol ligt vlakbij dichtbevolkt gebied. Daarin is het niet uniek: veel meer grote luchthavens binnen en buiten Europa liggen in bevolkt gebied. Als je kijkt naar het aantal ernstig gehinderden (aantal mensen dat wordt blootgesteld aan 55 decibel of meer) dan ligt dit aanzienlijk lager dan bij de luchthavens van Londen, Frankfurt, Lissabon, Berlijn, Brussel en Zürich. En dat terwijl er op Schiphol juist veel meer vluchten zijn. De overheidsinvesteringen in geluidsbescherming voor omwonenden is bij weg- en treinverkeer veel hoger dan voor de luchtvaart en worden zelfs voor een groot deel bij de sector zelf gelegd. En nu wil de overheid via een extra heffing de sector laten opdraaien voor geluidsisolatie |
Trapveldje bij Raad van State21 november 2024 De gemeente Nijmegen moet uitleggen waarom maatregelen die zijn bedacht tegen de geluidsoverlast van een inmiddels 'wereldberoemd' trapveldje afdoende zouden zijn. Van de rechter krijgt de gemeente 16 dagen de tijd om doeltreffende maatregelen te bedenken. In 2019 klaagden bewoners over het geluid van spelende kinderen. Metingen toonden forse overschrijdingen van geluidgrenswaarden. Sluiting was nodig, maar door protesten van gebruikers bleef het open met borden met speeltijden. Dat volstaat niet zegt de rechter nu. |