Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Rijk compenseert omwonenden Schiphol03 mei 2023 Omwonenden van Schiphol in de gemeenten Uithoorn, Haarlemmermeer, Aalsmeer en Amstelveen komen in aanmerking voor compensatie wegens geluidsoverlast. Het gaat om mensen die in de periode van november 2017 tot en met oktober 2019 in de buurt van een handhavingspunt woonden waarvan de grenswaarde voor geluid is overschreden. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt. |
Elektrische motorfiets03 mei 2023 Elektrisch motorrijden biedt ongekende voordelen voor de berijder en voor de omgeving. Om meer motorrijders de kans te geven deze voordelen te ervaren en over te stappen op elektrisch, lanceert Zero Motorcycles nu een nooit eerder geziene GO ELECTRIC SUBSIDIE. |
Actie tegen lawaai motoren03 mei 2023 Meer dan driehonderd bewonersgroepen uit Nederland, Duitsland en België voerden op het Drielandenpunt in Vaals actie tegen geluidsoverlast door motoren. Het gaat volgens de organisatoren om het eerste internationale protest tegen dit lawaai. De deelnemers zijn mensen van actiegroepen die in eigen gemeente tegen lawaai van met name motoren strijden. |
Hinderapp voor bewoners20 april 2023 Inwoners van de gemeente Westerkwartier en Midden-Groningen kunnen binnenkort gebruik maken van de zogeheten Hinderapp om geur- en geluidshinder te melden. Ze kunnen via een aangemaakt account een melding doen of een milieuklacht indienen. Die worden anoniem op een plattegrond zichtbaar voor alle gebruikers van de app. |
Lawaaiboete voor motorrijder17 april 2023 Motorrijder maakt te veel lawaai en krijgt boete van 450 euro. Er gelden normen voor de hoeveelheid geluid voor motorfietsen. Als die norm met 5 decibel wordt overschreden krijgt de eigenaar een boete. Na een geluidsmeting bleek dat de racemotor 19 dB(A) teveel geluid produceerde. |
Windpark komt er na jaren strijd13 april 2023 Ze zijn te vuur en te zwaard bestreden: de komst van vier windmolens bij het West-Brabantse dorp Dinteloord (windpark Karolinapolder) en zestien turbines in Noordoost-Groningen (windpark Delfzijl Zuid Uitbreiding). Toch geeft de Raad van State ze groen licht, na jaren procederen. Een klein jaar geleden bepaalde de Raad van State dat de nationale windparknormen van de rijksoverheid voor geluidsoverlast, slagschaduwen en veiligheid niet voldoende waren onderbouwd. Om die reden moesten de provincie Groningen en de betrokken gemeente Eemsdelta hun eigen normen bepalen. Voor de onderbouwing namen ze de adviesbureaus LPB Sight en Pondera in de arm. Volgens de hoogste bestuursrechter hebben de beide bureaus dit overtuigend gedaan. De geluidsnormen die LPB Sight op papier heeft gezet, zijn ook meegenomen in het besluit over de Karolinapolder. |
Trillingen door treinverkeer13 april 2023 Bijna 270.000 Nederlanders ondervinden ernstige hinder van trillingen door treinen. ProRail wil graag in een zo vroeg mogelijk stadium weten welke maatregelen helpen om het ontstaan van de trillingen te verminderen en riep daarom de hulp in van TNO, Deltares en TU Delft. Zo ontstond het ‘spoortrillingenemissiemodel'. |
Staat in beroep tegen vonnis i.z. krimp Schiphol12 april 2023 Minister Mark Harbers (Infrastructuur) tekent beroep aan tegen de uitspraak dat het aantal vluchten via Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet zomaar omlaag mag van 500.000 naar 460.000. "De uitspraak is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol", licht Harbers zijn besluit toe in een brief aan de Tweede Kamer. De Staat voerde aan dat er momenteel sprake is van een gedoogbeleid. Volgens het laatste Luchthavenverkeerbesluit van 2008 zijn 400.000 vluchten per jaar toegestaan. Daarom hoefde de procedure die de luchtvaartmaatschappijen noemden volgens de landsadvocaat niet doorlopen te worden. |
Luchtvaartmaatschappijen winnen rechtszaak05 april 2023 De Staat mag het maximale aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol dit jaar niet verminderen van 500.000 naar 460.000. Dat heeft de rechtbank van Noord-Holland bepaald in een kort geding dat was aangespannen door KLM en andere luchtvaartmaatschappijen. |
36.000 euro gezondheidsschade per nachtvlucht04 april 2023 Het studiebureau ENV-ISA heeft, in opdracht van Bond Beter Leefmilieu, berekend hoeveel mensen gezondheidsschade oplopen door het vliegtuiglawaai rond Brussels Airport. De berekeningen tonen aan dat op jaarbasis 220.000 omwonenden heel sterk gehinderd worden door het vlieglawaai en dat de slaap van 109.000 omwonenden ernstig verstoord wordt. Ook lopen 51.000 mensen een sterk verhoogd risico op het ontwikkelen van een te hoge bloeddruk en 2.000 mensen zelfs een sterk verhoogd risico op hartziekten. |
Schiphol 's nachts op slot04 april 2023 Schiphol wil helemaal af van de nachtvluchten en vluchten met privévliegtuigen. Ook hoeft er van de luchthaven geen tweede Kaagbaan te komen. |
Kritische vragen aan Schiphol03 april 2023 Vijf Amstelveense politieke partijen slaan de handen ineen en vragen gezamenlijk om duidelijkheid over Schiphol. Tijdens het eerder gehouden stadsgesprek uitten de inwoners hun zorgen over de negatieve effecten van Schiphol op hun gezondheid. Ze denken dat Schiphol altijd maar kan doen wat het wil. Schiphol houdt de woningbouw in Amstelveen tegen. Ook de hinder is fors toegenomen. |
Aantal gehinderden Schiphol steeg vorig jaar29 maart 2023 Het jaarrapport van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt dat het aantal mensen rond Schiphol dat ernstige geluidshinder en ernstige slaapverstoring ervaart vorig jaar toenam. De Inspectie schrijft dit toe aan het grotere aantal vliegbewegingen ten opzichte van coronajaar 2021. Het aantal melders bij Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) nam vorig jaar met 38 procent toe tot 10.600, terwijl de website ‘Meld vliegherrie’ 4.400 meldingen kreeg. Er werd vaker geklaagd over laagvliegende toestellen. |
Verkeerslawaai jaagt bloeddruk omhoog28 maart 2023 Verkeerslawaai wordt gelinkt aan allerlei aandoeningen, maar niet altijd is duidelijk of het effect een gevolg is van het lawaai zelf of van de luchtvervuiling die ermee gepaard gaat. Uit een nieuwe Chinese studie blijkt nu dat toch echt het lawaai de boosdoener is. |
Bezwaar uitbreiding vliegveld Bierset (Luik)27 maart 2023 Twaalf gemeenten in Belgisch en Nederlands Limburg stappen naar de Belgische Raad van State uit onvrede met een vergunde uitbreiding van vliegveld Bierset bij Luik, vlakbij de grens met Eijsden. Van de Waalse overheid hoeft het vliegveld Liège Airport pas over zeven jaar een aanzienlijke reductie van de geluidshinder na te streven, de eerste jaren is er zelfs een toename van de hinder, aldus de bezwaarmakers. |
Kort geding KLM vs Staat22 maart 2023 Centraal in het pleidooi van de advocaten die de luchtvaartmaatschappijen bijstaan, is het ontbreken van een zogeheten wettelijk verplichte ‘balanced approach’. Die aanpak schrijft voor dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Hieruit komen vervolgens een aantal maatregelen voor de middellange en lange termijn. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan capaciteitsreductie. |
Elektrisch vliegen?21 maart 2023 De elektrische luchtvaart staat voor een dilemma: hoe energiezuiniger een elektrisch vliegtuig is, hoe luidruchtiger het wordt. Nu hebben onderzoekers van Chalmers University of Technology, Zweden, een optimalisatiemethode voor het ontwerp van propellers ontwikkeld die de weg vrijmaakt voor stille, efficiënte elektrische luchtvaart. Voor de elektrificatie van de luchtvaart, wordt vooralsnog vooral gekeken naar elektrische propellervliegtuigen die kortere afstanden afleggen. Zij worden beschouwd als het meest efficiënte voortstuwingssysteem voor korte vluchten. Deze vliegtuigen zullen echter op lage hoogte moeten vliegen, met geluidsoverlast tot gevolg. |
Toekomst Schiphol16 maart 2023 Op basis van Europese regelgeving moet het Kabinet geluidshinder rondom Schiphol aanpakken om tot een nieuwe balans te komen tussen omgeving en luchthaven. Omwonenden, luchtvaartmaatschappijen, belangenorganisaties en ook Schiphol zelf kunnen hun visie geven op drie geschetste scenario’s door invulling van een online consultatie. De reacties worden meegenomen in de overwegingen bij de keuze voor de combinatie van maatregelen. Afhankelijk van de gekozen combinatie zijn de gevolgen anders. De gekozen combinatie wordt ter advisering voorgelegd aan de Europese Commissie met de bedoeling het daarna uit te voeren. Tot en met 15 juni 2023 kan worden gereageerd via de website op alle onderdelen van het consultatiedocument. |
Airlines dagen Rijk voor rechter15 maart 2023 “Het kabinet legt operationele beperkingen op, zonder dat er werkbare alternatieve oplossingen voor geluidsvermindering zijn onderzocht”, aldus de airlines. “Het is een onnodige en schadelijke beslissing, die bovendien in strijd is met nationale, Europese en internationale regelgeving. De capaciteitsreductie zou niet alleen de Nederlandse economie negatief beïnvloeden, maar ook de reismogelijkheden en het aantal verbindingen voor consumenten aanzienlijk beperken. De overheid trapt zonder correcte onderbouwing op de rem, terwijl de luchtvaart aantoonbaar resultaat boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid. Daarom zien wij ons genoodzaakt de rechter om toekomstperspectief te vragen.”
|
Dansfeest binnen geluidsnorm, toch klachten.14 maart 2023 De geluidssterkte tijdens dancefeest 'A State of Trance' in de Jaarbeurs Utrecht bleef binnen de geluidsnorm.Dat zei wethouder Susanne Schilderman vanmiddag in antwoord op vragen van Stadsbelang Utrecht. De partij had mondelinge vragen ingediend vanwege meerdere meldingen van 'verregaande geluidsoverlast'. Onderzoek moet uitwijzen hoe dat kan. |