Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Lawaaiflitsers langs wegen in A' - en R'dam08 augustus 2024 In Amsterdam en Rotterdam zijn afgelopen jaar lawaaiflitsers geïnstalleerd om geluidsoverlast door voertuigen te meten en bestuurders bewust te maken van het lawaai dat ze produceren. Deze flitsers, ook wel ‘geluids-informerende displays’ genoemd, geven met een boze of blije smiley aan of een voertuig te veel herrie maakt. Het is nog afwachten of en wanneer er daadwerkelijk boetes gekoppeld gaan worden aan het overschrijden van de geluidsnormen. |
Bewoners Leiden extra hinder van Schiphol07 augustus 2024 Bewoners van de Merenwijk in Leiden ervaren een opmerkelijke toename van geluidsoverlast door het vliegverkeer van Schiphol. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komt dat door de zomerdrukte en doordat de Kaagbaan zo vaak mogelijk wordt gebruikt. .Een nadeel voor de Merenwijkers is dat de Kaagbaan een van de twee meest geluidvriendelijke start- en landingsbanen is, omdat er relatief weinig bebouwing in de directe nabijheid is. |
Ruzie05 augustus 2024 In de Portugese badplaats Albufeira zijn vier Nederlanders gewond geraakt bij een vechtpartij met Ierse vakantiegangers. Een ruzie over geluidsoverlast liep uit op een steekpartij. |
Verbod nachtvluchten Brussels Airport05 augustus 2024 Belgische minister verbiedt nachtvluchten met Boeing 777: Boze reacties van DHL en Vlaamse politici. |
Heien te luidruchtig29 juli 2024 Een nieuwbouwproject in Amsterdam-Zuidoost is door de omgevingsdienst stilgelegd. Bij de bouw wordt geheid met onder meer vibropalen: holle metalen buizen die bij het heien veel lawaai veroorzaken. |
Hoge boetes voor luchtvaartmaatschappijen25 juli 2024 De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft voor meer dan een miljoen euro aan boetes uitgedeeld aan een viertal luchtvaartmaatschappijen. Die hebben volgens de Inspectie de regels rond het gebruik van slots op Schiphol en Eindhoven Airport overtreden. Het betreft met name het negeren van de grenzen die zijn gesteld aan het uitvoeren van nachtvluchten. Om geluidsoverlast te beperken, mogen alleen vluchten met een toegewezen nachtslot tussen 23.00 en 7.00 uur landen of vertrekken. |
Geen snelle krimp Schiphol16 juli 2024 De Staat mag het aantal vluchten op Schiphol niet met een tijdelijke regeling snel terugbrengen naar maximaal 460.000 vluchten per jaar. Dat heeft de Hoge Raad besloten. Het vorige kabinet was dat ooit van plan, maar zag daar vorig jaar al van af na kritiek vanuit de VS en de EU. De hoogste rechter bevestigt nu dat dat snelle krimpplan niet mag. |
Geluidhinder en wonen10 juli 2024 Mensen die kampen met overlast in hun woonomgeving voelen zich vaak onveilig, boos en gestrest. Dat blijkt uit de peiling waar 339 leden van de Woonbond aan meededen. Het leidt ook tot somberheid, angst of andere mentale of fysieke klachten. In totaal gaf ruim drie kwart van de deelnemers aan overlast te ervaren (77 procent). In bijna de helft van de gevallen gaat het om dagelijkse hinder. De overlast komt meestal door geluiden van directe buren, zoals geloop, gepraat of de tv. Ook harde muziek, geschreeuw, hondengeblaf, houtkachels, zwerfafval en verkeer zijn een bron van klachten. |
Handhaving lawaai windmolens lastig09 juli 2024 "Als je geluidsoverlast hebt van windmolens, kun je daar eigenlijk niets tegen doen. Handhaven is ingewikkeld. Dit komt door de manier waarop we het geluid van de molens meten." Duidelijke taal van Erik Roelofsen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder. "Probleem is dat bij windmolens naar een jaargemiddelde van het geluidsniveau gekeken wordt." |
Padeloverkapping03 juli 2024 Deze innovatieve overkapping met open zijkanten werd geplaatst bij LTVL Lelystad met vier padelbanen en reduceert de geluidsuitstraling naar de omgeving met 8 dB(A), blijkt uit onderzoek. Met gesloten zijkanten kan uiteraard veel meer reductie worden bereikt. |
Parkje over verkeersweg Den Haag03 juli 2024 De overkapping van de Utrechtsebaan in Den Haag ter hoogte van het Paleis van Justitie moet er ondanks de hoge kosten komen. Er hangt een prijskaartje aan van 38 miljoen euro. Raadsleden schrikken van dat bedrag, maar benadrukken het belang van de overkapping voor bewoners van de woontorens naast de snelweg. 'Niets doen is geen optie'. |
Aanpak geluidoverlast onduidelijk en versnipperd03 juli 2024 Klachten van burgers over te hard geluid vormen maar zelden de opmaat voor handhavende maatregelen. Vaak is onduidelijk waar men moet zijn. Het vinden van het juiste loket blijkt een zoektocht. Dat en de bijbehorende geluidswetgeving verschilt namelijk per geluidsbron. Hier moet meer duidelijkheid in komen. Dit is 1 van de conclusies uit het onderzoek naar de werking van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-stelsel) op het gebied van geluid. Het is uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). |
Band moet stoppen03 juli 2024 Voorlopig kan Roy Bruno niet meer spelen met zijn band in Helmond. De stekker is eruit getrokken na klachten over geluidsoverlast. De leider van de BeBizzy Band is in tranen terwijl de instrumenten voor de laatste keer worden afgestemd. Wekelijks speelde zijn band bij liefdadigheidsinstelling BeBizzy en iedereen mocht meedoen. Na klachten uit de buurt komt daar nu een einde aan. |
Meldpunt ASO's03 juli 2024 Groningers kunnen asociaal gedrag of geluidsoverlast door weggebruikers doorgeven bij het nieuwe meldpunt verkeersaso's van de VVD Groningen. In een week tijd zijn er al ruim honderdvijftig meldingen gedaan. |
Bouwen langs snelweg vaak niet mogelijk27 juni 2024 De gemeente Leiderdorp onderzoekt of het mogelijk is om woningen langs de A4 te bouwen. Dit onderzoek is nodig omdat de gemeenteraad wil weten of permanente en tijdelijke woningen kunnen worden gerealiseerd zonder de regels voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit te overtreden. Geluidsoverlast van het verkeer op de A4 is een groot probleem, wat betekent dat er speciale maatregelen nodig zijn om het geluid te verminderen. |
Vliegveld Twente en Defensie27 juni 2024 Een aantal Hengelose raadsfracties reageert verdeeld op de interesse van Defensie in vliegveld Twente, maar ze zijn het er allemaal over eens dat de belangen van Hengelo goed moeten worden meegewogen bij een eventueel besluit hierover. De communicatie vanuit Defensie en de provincie lieten volgens de gevraagde fracties te wensen over, met door een avond te organiseren in Zwolle in plaats van in Twente. |
Muziekevenementen en geluidsgrenzen27 juni 2024 Versterkte muziek bij evenementen zorgt voor levendigheid maar ook voor veel geluid in de omgeving. Om dit te beperken stelt de gemeente Leidschendam-Voorburg normen. Voor muziek in de smalle straten dichtbij woningen passen die normen echter niet altijd. Het gevolg is dat deze zelfs al bij normaal versterkte muziek worden overschreden. Om sfeerevenementen mogelijk te blijven maken heeft het college daarom besloten om als proef op maximaal 5 evenementdagen per jaar tussen 12:00 en 23:00 uur de geluidsnorm te verhogen. Dit maakt (live) muziek mogelijk, zonder afbreuk te doen aan het niveau van geluidsbescherming voor de woonomgeving. |
Heropening dijk voor motoren27 juni 2024 Na een langdurig conflict is de tussen Hoorn en Enkhuizen lopende Zuiderdijk eindelijk weer toegankelijk voor motorrijders. In een door de Motorrijdersactiegroep (MAG) aangespannen hoger beroep oordeelde de Raad van State dat het vier jaar geleden ingestelde motorweekendverbod onterecht was. Om dit te vieren, organiseerde de MAG een feestelijke heropeningsrit over de Zuiderdijk. Hugo Pinksterboer, woordvoerder van de MAG, is blij met de uitspraak. De MAG gaat in gesprek met de wegbeheerder, de gemeente Drechterland, om te kijken of het mogelijk is samen tot een oplossing te komen. De ook door Motor.NL ondersteunde campage “Te luid geluid is uit” speelt daar natuurlijk een rol bij. |
Padellen tot half acht27 juni 2024 Padelclub MLTV '90 in de gemeente Monster moet per direct de speelbanen dagelijks om 19.30 uur sluiten. Met die uitspraak heeft de rechter de omwonenden van de verenging in het gelijk gesteld, tot grote teleurstelling van de padellers: 'We worden zwaar gestraft, maar we zijn nog niet verslagen.' |
A'dam vs Schiphol27 juni 2024 Amsterdam scherpt zijn standpunt over Schiphol aan en roept op tot serieuze krimp naar maximaal 400.000 vluchten per jaar en een volledige nachtsluiting. Dit zorgt direct voor minder uitstoot en geluidshinder voor de omgeving. De afgelopen jaren is er te weinig aandacht geweest voor omwonenden, klimaat en arbeidsomstandigheden op Schiphol. Amsterdam wil bijdragen aan een betere balans tussen leefbaarheid voor omwonenden en economie. |