Contact

GPP

Meer lawaai door wetswijziging
De berichtgeving in de media over Geluidproductieplafonds (GPP) voor de rijksinfra is verwarrend. Zo wordt gemeld dat deze GPP's worden gelegd bij 65 dB voor snelwegen en 70 dB voor spoorwegen. Dat is niet het geval! De GGP's komen tot stand op basis van het heersende niveau plus 40 % verkeersgroei en verschillen dus per situatie. Omdat daardoor meer lawaai wordt toegelaten dan binnen het huidige wetsregiem ooit bij woningen is vastgelegd heeft VROM met RWS afgesproken dat de meest ernstige bestaande situaties, t.w. situaties met meer lawaai dan 65 dB (weg) en 70 dB (spoor) versneld - in tien jaar - worden gesaneerd. Mensen die wonen op plaatsen waar op basis van de huidige Wet teveel lawaai is verliezen hun recht op maatregelen. GPP's liggen op een vaste afstand van de weg en dus niet bij woningen. Anders gezegd: GGP's en saneringsgrenzen zijn verschillende zaken. Verkeerslawaai neemt verder toe in Nederland. Zie RTL Nieuws.