EU wil burger beschermen tegen omgevingslawaai |
Steden moeten geluidshinder in kaart brengen |
Utrecht, 28 maart 2001 |
Europa wil burgers in steden meer betrekken bij de bestrijding van geluidshinder. Een belangrijk instrument daarvoor worden geluidskaarten, die het lawaai van auto's treinen, trams en vliegtuigen tonen. De lokale overheid moet vervolgens actieplannen opstellen om de hinder terug te dringen. De stadsbewoners dienen over de te nemen maatregelen te worden geïnformeerd. Op de jaarlijkse NSG-Geluidshinderdag van de Nederlandse Stichting Geluidshinder in Utrecht werden deze richtlijnen van de Europese Commissie uit de doeken gedaan. |
Geluidshinder in steden is een groot milieuprobleem in Europa. Veel stadsbewoners worden blootgesteld aan hoge geluidsniveaus. In Nederland bijvoorbeeld heeft 40 % van de bevolking ernstige geluidshinder van een of andere geluidsbron. Brussel wil daar paal en perk aan stellen. De nieuwe regels gaan gelden voor steden en regio's met meer dan 100.000 inwoners. In Nederland heeft een aantal steden al geluidskaarten, maar deze zijn niet geschikt voor Europees gebruik. Nieuwe Europese geluidsmaten Hoewel het nog een aantal jaren zal duren voordat de Europese regels van kracht worden, is Nederland al druk doende om te bezien welke consequenties deze hebben. Het ligt in de bedoeling om in 2003 de huidige Wet geluidhinder te vervangen door nieuwe regels. De Europese geluidsmaten kunnen dan meteen worden ingevoerd. Dat heeft soms vergaande consequenties voor bedrijfsleven en overheden. De NSG vindt dat er voor moet worden gewaakt dat de omzetting leidt tot meer hinder. Voor het bestellen van het verslag klik hier |