Dreunende muziek cafés hindert buren.
Richtlijn met nieuwe spectra geeft helderheid
Utrecht, 25 maart 2015
Muziek in horecabedrijven bevat vandaag de dag veel lage tonen. Omwonenden klagen steeds vaker over het aanhoudende muziekgedreun dat gemakkelijk hun woningen binnendringt. Vergunningverleners, handhavers en akoestisch adviseurs worstelen met haperende verouderde onderzoeksmethoden. Een nieuwe richtlijn van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) biedt uitkomst. Hij werd gepresenteerd op de Nationale Geluidshinderdag 2015, een jaarlijks terugkerend geluidcongres, deze keer met als thema ‘Horecageluid, tijd voor nieuwe spectra’
Horeca en wonen zijn functies die niet altijd goed samengaan. Waar in veel bestaande en nieuwe horecabedrijven (luide) muziek gewenst is, wil men in woningen juist rust. Omwonenden willen die muziek uiteraard niet voortdurend in huis horen. Daarvoor hanteert de wetgever grenswaarden voor geluid. Het is de taak van de gemeentelijke overheid deze grenswaarden te bewaken. Uiteraard draagt ook de uitbater van een café een zekere verantwoordelijkheid. Door de ontwikkelingen in muziekstijlen en de kwaliteit van geluidsinstallaties worden tegenwoordig vaak meer lage tonen geproduceerd en sluiten de huidige beoordelingscriteria voor muziek niet altijd meer aan op de praktijk. Bewoners rondom horecabedrijven kunnen hinder ervaren van met name de bastonen. Anderzijds worden horecabedrijven soms strenger beoordeeld dan noodzakelijk. De NSG-richtlijn voorziet in de behoefte bij akoestische adviseurs, handhavers en vergunningverleners om muziekgeluid genuanceerder te beoordelen. Hoeveel muziekgeluid in een horecabedrijf gemaakt kan worden zonder dat geluidsvoorschriften worden overschreden is afhankelijk van een aantal factoren. Van belang zijn factoren als hoe goed (of slecht) het betreffende horecapand geïsoleerd is en waar zich woningen bevinden. Daarnaast speelt het karakter van het geluid een grote rol. Lage tonen worden door bouwkundige constructies minder goed tegengehouden dan midden- en hoge tonen. Meer bassen in muziekgeluid kan daarom resulteren in meer overlast voor de omgeving. Om te bepalen hoeveel muziekgeluid in een horeca-inrichting kan worden geproduceerd worden geluidsoverdrachtsmetingen uitgevoerd of wordt een berekening gemaakt met behulp van een rekenmodel. Bij beide methodieken moet een keuze gemaakt worden voor een bepaald muziekgenre: ‘pop’, ‘dance’, ‘house’ en in een enkel geval ‘ultra bas’. Deze genres hebben een kenmerkende verdeling van lage en hoge tonen. Al deze zaken passeerden naast de juridische perikelen op een uitverkocht congres aan een aandachtig publiek, dat volop de gelegenheid te baat nam vragen te stellen.