Contact

EU wil burger beschermen tegen omgevingslawaai

EU wil burger beschermen tegen omgevingslawaai
Steden moeten geluidshinder in kaart brengen
Utrecht, 28 maart 2001
Europa wil burgers in steden meer betrekken bij de bestrijding van geluidshinder. Een belangrijk instrument daarvoor worden geluidskaarten, die het lawaai van auto's treinen, trams en vliegtuigen tonen. De lokale overheid moet vervolgens actieplannen opstellen om de hinder terug te dringen. De stadsbewoners dienen over de te nemen maatregelen te worden geïnformeerd. Op de jaarlijkse NSG-Geluidshinderdag van de Nederlandse Stichting Geluidshinder in Utrecht werden deze richtlijnen van de Europese Commissie uit de doeken gedaan.

Geluidshinder in steden is een groot milieuprobleem in Europa. Veel stadsbewoners worden blootgesteld aan hoge geluidsniveaus. In Nederland bijvoorbeeld heeft 40 % van de bevolking ernstige geluidshinder van een of andere geluidsbron. Brussel wil daar paal en perk aan stellen. De nieuwe regels gaan gelden voor steden en regio's met meer dan 100.000 inwoners. In Nederland heeft een aantal steden al geluidskaarten, maar deze zijn niet geschikt voor Europees gebruik.

Nieuwe Europese geluidsmaten
De EU wil binnen Europa uniforme geluidsmaten invoeren om een doelgericht samenhangend beleid te kunnen voeren in alle EU-lidstaten. In Europa worden verschillende geluidsmaten gehanteerd waardoor moeilijk vergelijkingen kunnen worden gemaakt. In de plaats van allerlei nationale geluidsmaten, zoals in Nederland de Kosteenheid voor vliegtuiglawaai, komt er één maat voor de jaarlijks gemiddelde geluidsbelasting (Lday, evening, night, kortweg Lden) en een specifieke geluidsmaat voor de nacht (Lnight), gericht op de bescherming van de nachtrust. Met deze nieuwe geluidsmaten kan de omvang van de geluidshinder in alle lidstaten op uniforme wijze in kaart worden gebracht. Ook kan dan binnen Europa makkelijker inzicht en kennis worden vergaard over nieuwe mogelijkheden en effectieve maatregelen voor de bestrijding van geluid. Eventueel beschikbaar komende Europese gelden voor het oplossen van de geluidsproblemen kunnen op een verantwoorde wijze worden verdeeld.

Hoewel het nog een aantal jaren zal duren voordat de Europese regels van kracht worden, is Nederland al druk doende om te bezien welke consequenties deze hebben. Het ligt in de bedoeling om in 2003 de huidige Wet geluidhinder te vervangen door nieuwe regels. De Europese geluidsmaten kunnen dan meteen worden ingevoerd. Dat heeft soms vergaande consequenties voor bedrijfsleven en overheden. De NSG vindt dat er voor moet worden gewaakt dat de omzetting leidt tot meer hinder.

Voor het bestellen van het verslag klik hier